gratis haakpatroon pantoffels

Vorige Artikel 30 van 31 Volgende

gratis haakpatroon pantoffels

Deze pantoffels zijn gehaakt met Stone Washed XL  en haaknaald 5.00 mm. Als afwerking haakte ik nog een boordje met Sweetheart Soft.

Ik gebruikte juist gepast 100 gram Stone Washed XL. Met 2 bolletjes zou je dus genoeg hebben, maar 2 voetdelen (blauw in het voorbeeld) zijn meer dan 50 gram. Voor het blauw in het voorbeeld moest ik dus een 2de bol gebruiken. Van het bruine had ik dan een beetje over. Het hangt dus een beetje af of je los of vast haakt en welk kleurschema je wenst. 

Nadien kan je je pantoffels nog antislip maken met Sock Stop. Dit is te verkrijgen in de shop in 3 kleuren: grijs, groen en paars.

Ik beschrijf hieronder de pantoffels die ik voor mezelf haakte. Mijn schoenmaat is 40. In het patroon leg ik uit hoe je de maat kan aanpassen. De afmetingen voor andere maten heb ik echter niet, dit zal je even zelf moeten testen.

Je start met een magische cirkel. De manier van werken is een beetje te vergelijken als bij het haken van een muts. De basiscirkel (in mijn geval 36 v) bepaalt de breedte van de voet. Als je dus wat smaller wil, moet je minder meerderingen haken. Je haakt dan bijvoorbeeld maar tot 30 v. Daarna haak je verder gewoon de toeren, tot de voet er in past.

1.    magisch cirkel met 6 v

2.    2 v in elke v   (12)

3.    *1 v - 2 v in volgende v* 6x    (18)

4.    *2 v - 2 v in volgende v* 6x    (24)

5.    *3 v - 2 v in volgende v* 6x    (30)

6.    *4 v - 2 v in volgende v* 6x    (36)

7 - 24. Daarna haakte ik nog 18 toeren 36 v. Dat zal natuurlijk afhangen van de grootte van de voet: voor een kleinere voet haak je minder toeren.

 

Hierna haak je de zijkanten van de pantoffel.  Voor de duidelijkheid gebruikte ik in het voorbeeld een ander kleur : bruin.

Hecht aan en haak 24 vasten (je houdt in mijn geval dus 12 steken over). Als je met verschillende kleuren werkte, zorg je er best voor dat je kleurwisselingen onderaan zitten.

Haak zo 15 toeren van 24 vasten: om te keren, haak je een keerlosse en je draait je werk.

Na deze 15 toeren, haak je nog een keerlosse en nu haak je de delen van de hiel aan elkaar vast.

   

Leg de delen op elkaar zoals op deze foto:

Haak vervolgens halve vasten in de tegenoverliggende steken.

Nu heb je al een pantoffel:

  

Knip de draad af.

Haak nu nog een toer vasten langs de bovenkant: hecht aan in de zijkant van een steek en haak rondom vasten.

Sluit met een halve vaste.

Om een lintje te kunnen weven, haakte ik nu nog een toer halve stokjes: 

2 lossen die dienen als eerste halve stokje, daarna in elke steek een half stokje. Sluiten met een halve vaste en afknippen.

(op deze manier kan je verder blijven haken en hogere pantoffels maken)

Tussen deze halve stokjes kan je nu heel makkelijk een draad weven om de pantoffel wat aan te trekken:

Hierna kan je je pantoffel nog afwerken met enkele toeren Sweetheart Soft. Hecht aan in 1 van de halve stokjes en haak vasten in toeren, zonder te sluiten. Ik haakte 4 toeren met Sweetheart Soft.

Sweetheart Soft is niet het makkelijkste garen om mee te haken, maar hier steekt het niet zo nauw: een steek meer of minder.

Vouw je boordje met Sweetheart Soft nu om en je bent klaar.


Update: maat 42:

- meerderen tot 39 v 

- 25 toeren in totaal haken

- 17 toeren voor de zijkanten


Variaties:

Met dit basispatroon zijn verschillende variaties mogelijk, zoals deze: 

Je haakt eerst met het basispatroon, tot aan de toer halve stokjes. In plaats van de toer halve stokjes, haak je nog een toer vasten en je mindert 2 vasten vooraan. Aan beide zijden, minder je op deze plaats: 

Na deze toer, haak je verder vasten tot ongeveer halverwege de zijkant. Vanaf hier haak je niet meer in onafgebroken toeren, maar je haakt weg en weer. Op het einde van elke toer haak je een losse om te kunnen keren.

Haak 6 extra lossen om de flap te kunnen maken. Op deze 6 extra lossen haak je 5 vasten en zo blijf je weg en weer haken. Ik haakte in totaal zo 12 toeren, maar dat beslis je uiteraard zelf.

    

Zo ontstaat er een flap. Ik haakte dan nog rond deze flap met Sweetheart Soft.

Naai de flap vast, met enkele knopen en nu heb je leuke pantoffels.

  

 


Geen koude voeten meer :-) 

Veel succes xxx

© 2015 - 2018 crochets4U | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.