Categorieën

tunisch kussen haken

Vorige Artikel 29 van 39 Volgende

Dit kussen is gemaakt met een tunische haaknaald en Nooodle van Scheepjeswol. 

De aanbevolen naalddikte is 12 mm, ik gebruikte 15 mm.

Het duurde even voor ik deze steek goed onder de knie had, daarom beleefde ik in het begin niet veel plezier aan het haken van dit kussen.

Toen ik het eenmaal doorhad, ging het vlug vooruit.

Ik bekeek eerst dit filmpje. Dit filmpje hielp me een heel eind op weg: 

 

Daarna vond ik een filmpje van Echtstudio, in het Nederlands dus: 

In de filmpjes zie je dat de toeren om en om op 2 manieren beginnen :

  • de ene toer begint met een gewone tunische steek
  • de andere begint met de speciale steek waarbij je 2 lussen opneemt

 

In het begin zag ik het echt niet goed: in welke toer ben ik nu en hoe met ik nu beginnen. Hierdoor vond ik het ook helemaal niet leuk en legde het al vlug weg, tot het er echt wel eens moest van komen en ik mijn eigen manier vond om te zien in welke toer ik zat. Deze deel ik hier even: 

Eigenlijk kijk ik nu altijd naar de vorige toer.

Bij de pijl zie je hier 2 draadjes. Als je 2 draadjes ziet, dan begin je met een gewone tunische steek. Je steekt je naald tussen onder de eerste lus (zie lijntjes) en maakt een gewone tunische steek.

Maar wanneer er maar 1 draadje is, begin je meteen met de speciale tunische steek. Dan steek je je naald onder de 2 lussen bij de lijntjes.

Ik wou een kussen maken van 50 cm x 50 cm.

Hiertoe zette ik 41 lossen op en haakte een eerste toer in gewone tunische steek. Na enkele toeren merkte ik dat het lapje precies "kromp". Er zit namelijk veel rek in deze speciale steek. Ik liet mij dit niet tegenhouden en haakte verder, tot ik een vierkant had. 

Deze steek is wel een 'garenvreter' : voor elk lapje gebruikte ik 3 bollen van Nooodle.

Aangezien ik een echt stevig, dik kussen wou, maakte ik het kussen ook zelf. Dit kussen meet 50 cm x 50 cm en is heel stevig gevuld.

Dus nu had ik : 2 lappen in de tunische steek (jammer genoeg heb ik hier geen foto van gemaakt, zal ik doen bij mijn volgend kussen) en mijn kussen.

De 2 lappen kan je op verschillende manieren aan elkaar vast maken: rondom met vasten, rondom met halve vasten of naaien.

Ik probeerde alle mogelijkheden maar vond het naaien toch het mooist. Ik moest toen wel een 7de bol aanbreken want had net niet genoeg om ze vast te naaien. Ik veronderstel dat je met 6 bollen genoeg zou hebben, als je bijvoorbeeld maar 40 lossen zou opzetten.

En toen was mijn eerste kussen klaar: 

En nu ga ik nog een kussen maken met kleur 130 van Nooodle.

Aanbieding

© 2015 - 2019 crochets4U | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Info over uw privacy vindt in:Algemene voorwaarden Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.