Gratis haakpatroon armband

Vorige Artikel 8 van 30 Volgende

Gratis haakpatroon armband

Armband / ketting met parels

 

  

  

  

Nodig :

  • katoen : je hebt hier eigenlijk zelf de keuze : ofwel kies je iets dikker katoen, ofwel iets dunner. Het resultaat van de twee zie je in mijn foto’s :

        - de lichtbruine haakte ik met borduurgaren en haaknaald nr. 2 mm

  

         - de limoengroene haakte ik met Catona katoen en haaknaald nr. 3 mm

 

 

 

 

 

  • schaar
  • dikke naald
  • knoop
  • parels

 

Afkortingen :

hv = halve vaste

l = losse

 

Tips :

  • Als de magische cirkel je (nog) niet lukt, kan je de opzet ook anders uitvoeren : haak 2 l, haak 6 v in de laatste l.

Patroon :

Je bepaalt zelf hoe lang je de armband / ketting wil.

In mijn voorbeelden kunnen de armbanden 7 keer rond mijn pols worden gewikkeld. Je kan kiezen voor een kortere of langere armband.

 

Knoop :

Ook voor de knoop heb je de keuze : ofwel gebruik je een leuke knoop ofwel omhaak je een knoop op deze manier :

1.  6 v in magische cirkel

2.  2 v in elke v (12 v)

3.  *1 v – 2 v in volgende v*  6x  (18 v)

De knoop moet er perfect op passen :

Indien dat niet zo is, kijk dan even onder op deze blz.

4.  18 v

5.  18 v

6.  * 1 v – 2 v samen haken* 6 x (12 v)

knoop in omhulsel leggen

7.  met de knoop erin : *2 v samen haken* 6 x

afhechten

 

 

Past je knoop er niet in ?  Lees dan even dit :

Als je knoop groter is, dan haak je nog een toer meerderingen extra.

In toer 4 haak je dan : *2 v – 2 v in volgende v*  6x  (24 v)

Daarna haak je 2 toeren (toer 5 en 6) 24 v.

Bij het minderen moet je dan : * 2 v – 2 v samen haken* 6 x (18 v) haken en zo kan je dan verder.

 

 

Rijg de parels op je katoen.

Dit kan op verschillende manieren : je kan hiervoor bijvoorbeeld een heel dunne naald gebruiken.

Heb je dat niet, dan kan je een draaddoorhaler gebruiken. Je moet het hiervoor echter wel uit elkaar halen, zoals op de foto.

Daarna gebruik je het “naaldje” om de parels te rijgen, zoals op de rechtse foto.

  

Er bestaan echter ook speciale parelrijgers. Zoals op deze foto (de mijne is ondertussen en beetje geplooid) :

  

Zorg ervoor dat je genoeg parels rijgt ! Beter 10 parels teveel, dan 1 te weinig.

Voor de lichtbruine armband met borduurgaren, haaknaald nr. 2 (kan 7 keer rond mijn pols), gebruikte ik 89 parels.

Voor de limoengroene armband met Catania, haaknaald nr. 3 (kan ook 7 keer rond mijn pols), gebruikte ik 62 parels.

 

De armband haken :

Bij het opzetten houd je een stuk katoen over van +/- 20 cm, dit zal later nodig zijn om de knoop aan te naaien.

Haak een ketting van lossen, tot je tevreden bent met de lengte. Pas hiervoor rond je pols.

Wanneer je tevreden bent met de lengte van je armband, markeer je deze plaats (op de foto een blauwe speld).

Daarna haak je nog enkele lossen. Zoveel als nodig om je knoop door te passen :

  

Nu gaan we “terugkeren” op deze ketting van lossen. Begin in de gemarkeerde steek.

Om terug te keren gebruik je halve vasten.

Je steekt je haaknaald echter telkens in de onderkant van de steek !!

Dat betekent dat er dus 2 draden op je naald liggen en 1 draad aan de onderkant van de naald :

  

Wanneer je een parel moet meehaken, schuif je die gewoon volledig tegen je werk en je haakt zoals hierboven.

Maak een lus met een halve vaste in de steek die je daarnet markeerde. Dit wordt de lus om de knoop door te steken.

Haak als volgt :

*4 hv - 1 hv met parel* herhalen tot het einde.

 

Op het einde hecht je af met een lange draad, om de knoop aan te naaien.

 

Om de knoop aan te naaien, kan je de knoopsgaten gebruiken :

Met een naald kan je nu de knoop aannaaien. Steek de naald met lange draad door een knoopsgat en keer terug door het andere knoopsgat.

Leg een knoop met het andere draadje.

  

Herhaal dit 3 x, daarna werk je beide draadjes weg in je knoop .

© 2015 - 2017 crochets4U | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.