gratis haakpatroon zomerse sjaal

Vorige Artikel 23 van 29 Volgende

gratis haakpatroon zomerse sjaal

 

Nodig :

Katoen of acryl, naar eigen keuze.

Haaknaald, maat overeenkomstig je garen.

Ik gebruikte voor het voorbeeld acryl met haaknaald 4,5 mm.

 

Afkortingen :

hv : halve vaste

l = losse

 

Tips :

  • Lees het patroon eerst volledig door.
  • Wat tussen * staat, herhaal je het aantal keren dat er achter vermeld staat.
  • In dit patroon moet je af en toe een halve vaste haken. Haak de halve vasten in dit patroon op deze manier : steek je naald in de onderkant van de steek, zodat er 2 draden op je naald liggen :

  

 

Patroon

Je haakt deze sjaal in de lengte, niet in de breedte.

Bepaal eerst hoe lang je je sjaal wenst : haak een aantal lossen deelbaar door 8 + 2 lossen (dus vb. 40 + 2 ), tot je je gewenste lengte hebt. Laat bij het opzetten een draad van 25 cm.

In mijn voorbeeld haakte ik 954 lossen.

Het is bij zo’n lange ketting gemakkelijk je tel kwijt te raken. Het is daarom een goed idee om enkele extra lossen te haken. Die kan je altijd terug uithalen (op deze foto haal ik die uit met een naald) :

Knip de draad, laat opnieuw een draad van 25 cm.

 

 

 

Laat bij het begin en einde van elke toer een draad van 25 cm, dit worden de franjes aan de korte kanten van je sjaal.

 

Dit patroon begint telkens aan dezelfde kant : het einde van de lossenketting.

 

 

 

Begin met toer 1 van het patroon.

1.

3 hv in de laatste 3 steken van de ketting – 11 l – 3 steken overslaan, hv in de volgende steek – *4 hv – 11 l – 3 steken overslaan, hv in de volgende steek*. Herhaal tussen * tot er nog 3 steken over zijn. Haak nog 3 hv, afknippen met een draad van 25 cm.

 

 

 

 

2.

3 l – hv in de vierde losse van de 11 l boog – 11 l - 3 steken overslaan, hv in de volgende steek – *3 l – hv in de vierde losse van de volgende 11 l boog – 11 l – 3 steken overslaan, hv in de volgende steek*. Herhaal tussen * tot het einde, haak dan nog 3 l, knip af met een draad van 25 cm.

 

 

 

Herhaal toer 2 tot je tevreden bent met de breedte van je sjaal.

De laatste toer :

 

*3 l – hv in de vierde losse van de 11 l boog – 4 hv*. Herhaal tussen * tot het einde, haak dan nog 3 l, knip af met een draad van 25 cm.

 

 

Franjes

 

Je kan nu nog franjes maken aan beide uiteinden, maar ook aan de zijkanten. Volgens eigen smaak.

Knip stukken van elk 50 cm.

Vouw deze stukken dubbel, steek je haaknaald door het einde / begin van de toer, haal de stukken draad op met de haaknaald. Met je vingers kan je dan de uiteinden door de lus halen. Aanspannen en klaar. (haal ook het stukje draad van opzet / afzet door de lus).

   

 

 

 

Aan de zijkanten kan je hetzelfde doen :

  

 

 

Hang de uiteinden van de sjaal over een tafel. Zorg dat ze juist op elkaar liggen en knip de franjes af. Op deze manier zijn ze allemaal even lang.

      

 

 

© 2015 - 2017 crochets4U | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.