Gratis haakpatroon muts in alle maten

Vorige Artikel 17 van 29 Volgende

Gratis haakpatroon muts in alle maten

Op deze pagina plaats ik het basispatroon voor een muts, in verschillende maten.

    

Deze mutsen haak je in onafgebroken toeren, dat betekent dat je de toeren niet sluit met een halve vaste, maar je haakt gewoon verder over de steken van de vorige toer. Je gebruikt daarbij best een gekleurd draadje om begin en einde van elke toer aan te duiden :

Deze patronen zijn bedoeld voor haaknaald 4 mm en overeenkomstige wol.  Onderaan deze pagina lees je hoe je de patronen kan aanpassen aan een andere maat haaknaald.

 

Wil je aan je muts een boord haken of versieren met een bloem ? Kijk dan even onderaan deze pagina.

 

2-5 JAAR

1.

7 v in magische cirkel

2.

2 hst in elke v     (14)

3.

*1 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (21)

4.

*2 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (28)

5.

*3 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (35)

6.

*4 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (42)

7.

*5 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (49)

8.

*6 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (56)

9.

*7 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (63)

10.

*8 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (70)

11.

*9 hst – 2 hst in volgende hst*  6x – 8 hst – 2 hst in volgende  (76)

 

Haak nu verder 76 hst tot een hoogte van 18 cm in totaal.

 

KIND

1.

7 v in magische cirkel

2.

2 hst in elke v     (14)

3.

*1 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (21)

4.

*2 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (28)

5.

*3 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (35)

6.

*4 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (42)

7.

*5 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (49)

8.

*6 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (56)

9.

*7 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (63)

10.

*8 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (70)

11.

*9 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (77)

12.

*25 hst – 2 hst in volgende hst*  2x – 24 hst – 2 hst in volgende  (80)

 

Haak nu verder 80 hst tot een hoogte van 19 cm in totaal.

 

TIENER

1.

7 v in magische cirkel

2.

2 hst in elke v     (14)

3.

*1 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (21)

4.

*2 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (28)

5.

*3 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (35)

6.

*4 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (42)

7.

*5 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (49)

8.

*6 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (56)

9.

*7 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (63)

10.

*8 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (70)

11.

*9 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (77)

12.

*10 hst – 2 hst in volgende hst* 7x    (84)

 

Haak nu verder 84 hst tot een hoogte van 20 cm in totaal.

   

VROUW

1.

7 v in magische cirkel

2.

2 hst in elke v     (14)

3.

*1 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (21)

4.

*2 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (28)

5.

*3 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (35)

6.

*4 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (42)

7.

*5 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (49)

8.

*6 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (56)

9.

*7 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (63)

10.

*8 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (70)

11.

*9 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (77)

12.

*10 hst – 2 hst in volgende hst* 7x    (84)

13.

*20 hst – 2 hst in volgende hst* 4x   (88)

 

Haak nu verder 88 hst tot een hoogte van 21 cm in totaal.

 

MAN

1.

7 v in magische cirkel

2.

2 hst in elke v     (14)

3.

*1 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (21)

4.

*2 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (28)

5.

*3 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (35)

6.

*4 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (42)

7.

*5 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (49)

8.

*6 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (56)

9.

*7 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (63)

10.

*8 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (70)

11.

*9 hst – 2 hst in volgende hst*  7x    (77)

12.

*10 hst – 2 hst in volgende hst* 7x    (84)

12.

*11 hst – 2 hst in volgende hst* 7x    (91)

13.

Als je een boord wil haken, dan is het nodig dat je een even aantal steken hebt. Dus in toer 13 meerder je ergens nog 1 steek.   (92)

 

Haak nu verder 92 hst tot een hoogte van 22 cm in totaal.

 

Je kan nog een boord haken aan je muts.

Bepaal vooraf hoe hoog je de boord wil en haak je muts tot die hoogte.

In de laatste toer hst minder ik altijd aan weerskanten 2 hst, zo krijgt je muts een mooiere vorm, maar als je liever een wat ruimere muts hebt, is dat niet nodig.

In het filmpje haak ik een muts voor een vrouw.

In totaal moet die muts dus 21 cm hoog worden. Maar ik wil een boord van 4 cm, dus heb ik gehaakt tot 17 cm. In de laatste toer minderde ik 2 hst, daardoor heb ik nu in totaal 86 hst.

Zorg er altijd voor dat je een even aantal steken hebt wanneer je de boord haakt !!

Op je muts kan je nog een bloem naaien.

Kijk hier om de bloem te haken :

En deze muts haak je zo :

Hier leg ik uit hoe je deze muts kan haken :

Je kan ook nog een naam op een muts haken. Dat doe je zo :

 

Patroon aanpassen voor andere maten haaknaalden :

Nu is het natuurlijk handig wanneer je je muts ook kan haken in alle maten met een grotere of kleinere haaknaald.

De basis van elke muts is een cirkel. Na deze cirkel haak je verder zonder te meerderen, tot de gewenste hoogte.

In deze tabel vind je, per leeftijd, de maat van die cirkel.

Je haakt dus eerst een cirkel tot die de afmeting heeft van de cirkel van jouw maat, daarna haak je verder tot de nodige hoogte :

Maat

Hoofdomtrek

Diameter cirkel

Hoogte muts

Boorling

33 cm

9 – 10.5 cm

11,5 – 14 cm

2 weken – 3 maanden

35,5 cm

11 – 12.5 cm

14,5 cm

3 – 6 maanden

36 cm

13 cm

15 cm

6 – 9 maanden

40,5 cm

14 cm

15,5 cm

9 – 12 maanden

42 cm

14 – 15 cm

16 cm

12 – 18 maanden

43 ,5 cm

15 cm

17,5 cm

18 – 24 maanden

46 cm

15 – 16 cm

17 cm

2 – 5 jaar

46 – 48,5 cm

16 cm

18 cm

Kind

48,5 – 51 cm

16 – 17 cm

19 cm

Tiener

51 – 53,5 cm

17 cm

20 cm

Vrouw

56 cm

18 – 19 cm

21 cm

Man

59 cm

19 – 20 cm

22 cm

   

Om het mezelf gemakkelijk te maken, knipte ik cirkels uit karton in de maten die ik nodig heb.

Zo kan ik mijn cirkel haken, meten met mijn kartonnen cirkel en dan verder haken.

 

 

Veel haakplezier xxx

© 2015 - 2017 crochets4U | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.